تفاوت در الگوهای خواب بین روزهای کاری و روزهای تعطیل می تواند با تاثیر بر باکتری های روده ی شما بر سلامت طولانی مدت شما تأثیر بگذارد.

این یافته های جدید در مورد تأثیر «جت لگ اجتماعی» است، تغییراتی در ساعت بدن فرد که نتیجه ی عادات خواب نامنظم است که هنگام بیدار شدن در ساعات مختلف روزهای کاری در مقایسه با روزهای تعطیل رخ می دهد.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که بین این تغییرات کوچک در عادات خواب، عادات رژیم غذایی و کیفیت رژیم غذایی، التهاب و ترکیب میکروبیوم روده، ارتباطی را یافته است.

دکتر وندی هال، نویسنده ارشد این مقاله از کالج کینگ لندن، گفت: ما می دانیم که اختلالات عمده در خواب، مانند شیفت کاری، می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت شما داشته باشد.این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد حتی تفاوت های کوچک در زمان خواب در طول هفته به نظر می رسد با تفاوت در گونه های باکتریایی روده مرتبط باشد. برخی از این ارتباط‌ها با تفاوت‌های رژیم غذایی مرتبط بودند، اما داده‌های ما همچنین نشان داد که عوامل دیگری که هنوز ناشناخته هستند، ممکن است در این امر دخیل باشند.

او افزود: ما به آزمایش‌های مداخله‌ای نیاز داریم تا بفهمیم که آیا بهبود ثبات زمان خواب می‌تواند منجر به تغییرات مفید در میکروبیوم روده و پیامدهای مثبت سلامت مرتبط با آن شود یا خیر.

محققان داده‌های 934 نفر را که در یک مطالعه تغذیه شرکت کرده بودند، بررسی کردند و میکروبیوم روده افراد دارای الگوهای خواب نامنظم و منظم را با هم مقایسه نمودند. چیزی که این مطالعه را با تحقیقات قبلی متفاوت می کرد، این بود که این گروه عمدتاً از شرکت کنندگان سالم و لاغری تشکیل شده بود که معمولاً بیش از هفت ساعت در هر شب می خوابیدند.

یکی از یافته‌های کلیدی محققان در مورد نقطه میانی خواب بود که نیمه ی زمان بین به خواب رفتن و بیدار شدن از خواب است. آنها دریافتند که فقط یک تفاوت 90 دقیقه ای در این نقطه میانی با تفاوت در ترکیب میکروبیوم روده، مرتبط است.

ترکیب میکروب‌های روده می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت یا منفی بگذارد و تحت تأثیر رژیم غذایی شما قرار می‌گیرد. انواع خاصی از میکروب ها ممکن است با خطر ابتلا به شرایطی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت مرتبط باشند.

جت لگ اجتماعی، با کیفیت پایین‌تر رژیم غذایی، افزایش مصرف نوشیدنی‌های شیرین و خوردن کمتر میوه و آجیل مرتبط است، و همه ی این عوامل می‌توانند بر میکروبیوم روده شما تأثیر بگذارند.

دکتر کیت برمینگهام، نویسنده اول این مقاله و دانشمند ارشد تغذیه، گفت: خواب یک ستون کلیدی سلامت است و این تحقیق به ویژه با توجه به علاقه روزافزون به ریتم های شبانه روزی و میکروبیوم روده به موقع انجام شد. حتی یک تفاوت 90 دقیقه ای در نقطه ی میانی خواب می تواند گونه های میکروبی را که ارتباط نامطلوبی با سلامتی شما دارند، افزایش دهد.

دکتر سارا بری، از کالج کینگ لندن، گفت: حفظ الگوهای خواب منظم- زمان ثابتی برای به رختخواب رفتن و زمان ثابتی برای بیدار شدن از خواب – به عنوان یک رفتار سبک زندگی به راحتی قابل تنظیم است و همه ما می توانیم آن را انجام دهیم. این کار ممکن است از طریق میکروبیوم روده بر سلامت شما به روشی مثبت تاثیر گذارد.

نتایج این مطالعه در مجله اروپایی تغذیه منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/sep/microbiome-small-changes-in-sleep-patterns-linked-to-harmful-gut-bacteria.html